Ziláltan dobálom a
csomagokat a hátsó ülésre. Ingerülten veszem fel a telefont,
minek is zavarnak, amikor rengeteg a teendőm. Rövidre zárom a
társalgást, s kettesével szedem a lépcsőket a szoba felé az
emeletre. Mit kell még vinnem? Azt sem tudom, mihez kapjak!
Kijózanításként ért a
csivitelő hang a gyerekszobából. Olyan lelkes! Lehuppantam az
ágyra. Elszégyelltem magam, csak merengtem némán.
Könnyek álltak sorban
arcom szegletén, ismerték már katonás útjukat egészen a
galléromig.
Utazunk. Pihenünk.
Kikapcsolódunk. Együtt leszünk. S én ideges vagyok, pityergek,
gondolataim szanaszét esnek.
Elraktad a könyveidet
is? – tértem vissza a valóságba.
Muszáj?
Tudod, hogy
megegyeztünk! – s máris megbántam az iskola alatti vakációzást.
Szegény gyereket ezzel
nyúzom majd? Ott is tanulni fog? El tudjuk engedni magunkat
önfeledten? Tudunk egymásnak örülni igazán? Nem a pótolni valók
jutnak majd eszembe? Tudok-e megértő társ és anya lenni, akivel
kellemes az együttlét?
Egy meleg érintés
bíztatott.
Kész vagy, drágám?
Indulhatunk?
Szerinted jó ötlet?
– kérdezem félénken.
Kezemet kezébe
rejtve suttogja hajtincseim közé:
- A lehető legjobb!
Együtt a család! Ez a legtöbb, amit adhatunk!
A család az a békesziget,
amely a legfontosabb értékeket közvetíti a gyerekeknek. Ebben a
kötelékben többet tanulnak, mint bárhol máshol. Pár napos
kikapcsolódás a családdal, hatalmas feltöltődést, minőségi
időt, lelki gazdagodást, s biztonságérzetet jelent a gyermeknek.
A házassági
együttélésben a személyes időbeosztásban is meg kell egyezniük
a szülőknek. Több kérdést kell tisztázni: Hogyan fogjuk a
szabadságunkat tölteni? A vakáció tervezésekor bevonunk- e más
személyeket is (barátok, rokonok)? Mennyi időt fogunk mások
társaságában eltölteni? Pihenünk-e iskolaidő alatt is?
Ha azt látjuk, hogy
gyermekünk már kimerült és fáradt, feltétlenül engedélyezzünk
2-3 nap pihenést. Ne féljünk attól, hogy lemarad a tananyagban,
alsóban még könnyen behozhatók a kiesések.
Tehát, ha iskolaidőben
tudunk csak szabadságot kapni, a minőségi időnket akkor is a
gyereknek tudjuk ajándékozni. Az a pár nap kikapcsolódás olyan
érzelmi feltöltődést, tankolást jelent, ami továbbsegíti a
gyereket a későbbi tanulásban. Jobban tud tanulni, ha minden nap
mozog, alszik és eleget játszik. Akár el is kérhetjük a
tanítótól a leckét, s napi 20 percet átnézhetjük vele
játékosan.
A gyerekek erőt próbáló
napjaikban rendelkeznek egy érzelmi tankkal, amely erőforrást
jelent nekik. Mivel kell feltöltenünk ezt a tankot? Feltétel
nélküli szeretettel. Hogyan töltjük meg? Úgy, hogy az ő
szeretetnyelvén beszélünk vele.
Te milyen nyelven
beszélsz?
Az öt szeretetnyelv közül
van egy, amelyik főszerepet játszik. Általuk kapcsolataink újjá
születnek, s így több nyelven beszélő családdá válhatunk: A
testi érintés, az elismerő szavak, a
minőségi idő, az ajándékozás és a szívességek által.
Minőségi idő….Mit is
jelent nekünk, szülőknek? Azt jelenti, hogy osztatlan figyelmet
szentelünk porontyunknak. Idővel ez egyre nagyobb áldozatot
igényel részünkről. Ennek érdekében le kell mondanunk fontosnak
tartott elfoglaltságainkról. Hiszen amikor minőségi időt töltünk
a gyerekeinkkel, jelenlétünkkel ajándékozzuk meg őket. Legyen ez
otthoni vagy akár a családi nyaralás alkalmával. Figyelembe kell
vennünk gyermekünk életkori sajátosságait, s saját fizikai és
érzelmi fejlettségünk szintjén kell közelednünk hozzá. A
gyerek legyen jelen az életünkben.
A minőségi idő lényege
az együttlét. A legmeghittebb együttlétekre gyakran otthon kerül
sor, ahol nem zavar senki.
Gyermekeinket egyre több
és erőteljesebb családon kívüli hatás éri, ezért szükségük
van belső megerősítésre, ami az együtt töltött idő, és a
rájuk fordított figyelem. A kedélyes együtt töltött vacsorák
maradandó élményeket nyújtanak.
A minőségi idő kulcsa
abban az értékrendben és rangsorban rejlik, melynek élén a
család áll.
A cikket írta: Toplak Mónika (Szemfüles Egyesület -Keszthely)