A beszéd és a kommunikáció gyerek és szülő között talán az egyik legfontosabb út az érzelmi és értelmi fejlődéshez. Amikor beszélgetünk, akkor egymásra figyelünk, időt szánunk egymásra. Türelemmel hallgatjuk meg a másikat, hozzászólunk a témához, kérdezzük őt. Ő pedig válaszol. Ilyenkor sok szülő örömmel mondja, hogy Végre megnyílt!" Ha pedig már egyszer megnyílt, akkor ne hagyd újra bezárulni. A közös családi programok, a családi nyaralások a lehető legjobb alkalmak arra, hogy beszélgessetek egymással.
„A jó család a társas lét és a bensőséges emberi kapcsolatok semmivel sem pótolható élményét adja a gyermekek számára. (Füle, 1984, 10. p.)". Sajnos a tapasztalatok azonban épp az ellenkezőjét mutatják. Keveset kérdezünk, kevésszer válaszolunk, kevés a társas kapcsolat. A nyári meleget idéző májusi hétvégén a Balaton partján elmélkedett szerkesztőnk és ezt tapasztalta...
Badacsony hegyeit látva a zöldellő tengerrel, kékellő éggel, teljes panoráma nyújt zavartalan pihenést a hűs fák között. Hasalva a fűben élőlények sokasága fedezhető fel. Bogarak másznak, méhecskék repdesnek, nyüzsög a táj. Lágy szellő muzsikál a nyaralók fülébe, kedvenc dallamukat pengetve.
A közelemben egy kisgyermekes pár heverészik gondtalanul a pléden. Kislányuk egy év körüli lehet, sapkával a buksiján, alaposan lekenve, az előírásoknak megfelelően védve a sugaraktól, lenge, nyári ruhában csücsül. Sokáig nem fedeztem fel társaságukat. Valami fura volt, valami hiányzott. A hegyek és a víz visszatükrözték az elmosódott hangokat, vidám kacajokat, kacér sikolyokat. Mellettem mégis csend honolt. Se párbeszéd, se testbeszéd, se hangok, se szavak. Hárman némán. Egymás mellett ültek, éltek, pihentek. A kislány teljesen belemélyedt a nyomógombok varázsába.(Okos gyerekek, okos telefonok.)
Születést követően a harmadik hónap vége felé a csecsemő elkezdi utánozni a saját hangjait. Indul a játék a hangképzéssel, a gagyogás egészen a mászás kezdetéig tart. E játékból emelkednek ki az anyanyelv hangjai, amiben a környezetének szerepe van, még nyaraláskor is. Hiszen amit anya és apa beszél, azok rögződnek, a minta utánzása döntővé válik. A vízpart kincsesbánya mindenkinek. A kérdés az, van-e minta? Arckifejezés, hanglejtés, gesztusok? Beszédünk fejlesztése akkor is megtörténik, amikor nem is tudunk róla. A mindennapokban, üdüléskor is a szülők akarva-akaratlanul fejlesztik a kisgyerekek nyelvhasználatát: ahogy ők beszélnek, amit és ahogyan mondanak, ahogy hozzájuk szólnak vagy párbeszédet folytatnak, magyaráznak.
Nyaralótársaim vajon felfedezték-e környezetük varázslatos élővilágát: rácsodálkoztak-e a madarak röptére, a virág szirmaira, a teremtés csodáira? Utánozták-e hangjukat, simították-e a hullámokat?
Hiszen fél éves kortól már a beszéd megértése is kezdetét veszi. Egy 16 hónapos érdeklődő gyerkőc akár 30-40 szót is használhat. Az aktív szókincsük további részét a gyerekek már utánzással sajátítják el. Hallják és utánamondják.
„ Aba.”- mondja a gyermek. „ Elgurult a labdám, hozd vissza!” „Mama, játsszunk a labdával.”
Mindkettő mondatot jelentheti ez a szó.
Guruljon az a labda, peregjen a nyelvünk, nyíljon ki a szívünk a napsütés mezején is!
Írta: Toplak Mónika - Szemfüles Egyesület a Gyermekekért