Balatoni bringakörút 4 nap alatt Keszthelyről - A kerékpárút minősége (4.rész)

facebook-családi üdülés.hu családi üdülés.hu utazási portál hírlevele

2015. szept. 21.

A Balaton bringakörút cikksorozat előző részeiben már volt szó a szállásokról, az étkezésről, de még nem volt szó a legfontosabbról: a kerékpár útvonalról.

Egyébként a Balaton kerülés irányát indulás előtt többször átrágtuk. Megkérdeztük a barátokat, hogy ki mit javasol, merre induljunk el. Volt, aki azt tanácsolta, hogy először a déli parton menjünk és az északin hazafelé, valaki pont fordítva javasolta. Voltak ellenérvek és érvek mindkét útirány mellett és ellen. Gyorsan összeszedem, hogy mik is voltak ezek. Az érveket - ellenérveket úgy nézd, hogy mi Keszthelyről indultunk. Tehát, ha valaki Balatonvilágostól indul, akkor neki teljesen mások lesznek az érvek-ellenérvek.

Útirány érvei, ellenérvei Keszthelyi indulással:

Északi parton kezdeni,
déli parton hazafelé
Déli parton kezdeni,
északi parton hazafelé
ÉRVEK / ELLENÉRVEK
  • előbb túl leszünk a nehezén
  • az utolsó napokban könnyebben teljesíthető a déli part egyenesebb szakasza
  • mivel a Balatonnál az uralkodó szélirány ÉNY-i,
    ezért bíztunk abban, hogy majd jó hátszelünk lesz és könnyebben tekerünk
  • lassan kell csak hozzászoknunk a terheléshez
  • Ha nem foglaltunk volna előre szállást, akkor a déli parton könnyebb szállást találni
  • gyorsabbnak éreznénk a haladást, hiszen a települések egymásba érnek
  • megúsznánk a balatonkenesei emelkedőt

Ezeken kívül még egy döntő érv volt: melyik településen volt valamilyen program, fesztivál, hogy egy kicsit feldobjuk a hangulatunkat és ne csak a teljesítsményról szóljon a Balaton kerülő túra, hanem a szórakozásról is.

Mi az "Északi parton kezdenni, déli parton hazafelé" útvonalat választottuk, s utólag mondva nem bántuk meg.

A Balatoni körút hossza

A Balatont teljes szakaszában meg lehet kerülni biciklivel, a teljes hossz 202 km. Az útszakasz majdnem fele épített kerékpárút, a másik fele településeken, némely szakaszon a főútvonalon vezet végig. Éppen emiatt nem árt ismerni a KRESZ szabályait és óvatosnak is kell lenni.

Milyen volt a Balatoni kerékpárút minősége?

balatoni kerékpártúra útvonal, kerékpártúra Balaton

Nem szeretek valótlant állítani, így hiába is szeretném azt mondani, hogy szuper, nem fedné a valóságot. A kerékpárút minősége sajnos sok helyen már nagyon rossz állapotban van.

Hepehupás útszakasz

A legrosszabb talán az, amikor "rezgő" módban haladsz a fák gyökereitől hepehupássá vált szakaszokon. Hol szűkebb, hol szélesebb szakaszokon tekerhetsz és van egy kis rész a déli parton Balatonszemesnél, amikor fehér apróköves úton haladsz csaknem 2 km-en keresztül.

Az út során többször sajnáltam meg a kerékpáromat, hiszen rázkódott velem együtt és nem egyszer volt defektveszélyes az útszakasz.

De tudod, hogy mit sajnáltam a legjobban? Azt, hogy nem csodálhattam a meg a tájat, nem tudtam felfedezni a települések sajátosságait - főleg a déli parton -, mert a rossz útminőség miatt folyamatosa a kerékpárutat kellett figyelnem. Vagyis szó szerint lehajtott fejjel, szigorúan előre koncentrálva tudtam csak tekerni, ha nem akartam az árokban kikötni.

Bújócska az ágak között

A kerékpárúton nem egyszer kellett lehúzódni, oldalra húzódni, mert több helyen is belógnak a fák ágai, amelyek akadályozzák a biztonságos közlekedést.

Milyen volt a kerékpárút kitáblázása? Pozitív tapasztalataim

balatoni kerékpártúra útvonal, kerékpártúra Balaton, táblák

A zöld alapon sárga feliratú táblák egységesek, jól olvashatóak.

A legjobb és leghasznosabb táblatípusra a déli parton bukkantunk rá. Itt olyan táblák kerültek kihelyezésre, amelyeken a települések neve mellett km-ben van feltüntetve a távolság. Kár, hogy ilyen táblák nincsenek az északi parton, pedig ott is szükség lenne rá. Főleg azért, mert ott sokkal nagyobb távolságokra vannak egymástól a balatoni települések, s amikor már fáradunk, akkor jól jönne egy kis biztatás.

Milyen volt a kerékpárút kitáblázása? Negatív tapasztalataim

Ez egy érdekes kérdés! Hiába bogarásztam végig sok turista portált, kerékpáros weboldalt még az indulás előtt, azért még így is voltak érdekes felfedezések a bringakörút alatt. Többször előfordult, hogy hirtelen azt sem tudtuk, most merre tovább. Se tábla, se nyíl, se ember, se út egyesen. Csak jobbra vagy balra. Ilyenkor tanakodtunk egy kicsit, majd a józan paraszti észre hallgatva, a Balaton irányába indultunk el, gondolva, ha már a Balatoni körúton vagyunk, akkor bizonyára a Balaton körül halad a bringaút.

Ha visszagondolok és (nem veszem elő a jegyzeteimet), akkor a legrosszabban kitáblázott útszakasz talán az északi parton Balatonfüred és Balatonakarattya közötti rész, és még Siófok belvárosát mondanám. A városban ugyanis nincs külön épített kerékpárút, hanem a gyalogosok, autók között lavírozva tudtunk csak haladni. Siófok belvárosában egyetlen táblát sem véltünk felfedezni, kézben vittük át a bringát a hídon. (De nemcsak mi voltunk így, mert a mögöttünk lévő kis csapat is ugyanígy tett, szóval megnyugodtam, hogy nemcsak én nem tudok tájékozódni.)

Egy dologra azonban még a mai napig nem jöttem rá! Sokszor úgy vannak kihelyezve a táblák, hogy az érkezés irányából egyáltalán nem látszik. Elbújtatták a táblákat. Azt nem tudom, hogy mi indokolta az olyan fajta tábla elhelyezéseket, mint amit most példaként felhozok: a déli parton voltunk már, keleti irányból érkeztünk, és egyszer csak véget ér a bicikliút. Kerestük a táblát, mikor a tábla hátoldalára lettünk figyelmesek. A táblát ugyanis úgy helyezték el, hogy a kanyargósan továbbvezető útszakasz azon felére, amelyik az északi irányból érkezők számára látható csak. Ráadásul a táblát betették egy fa alá, aminek a levelei között csak hosszas keresgélés után veszed észre. Szóval az ilyen útbaigazító táblának nem sok értelmét láttam.

Sok helyen a táblák nem ott vannak kitéve, ahol igazán segítség lenne. Néha az volt az érzésem, hogy a kerékpárosokról feltételezik, hogy pontosan tudják merre is akarnak menni. Ezzel nincs is gond, mert a kerékpáros valóban tudja, hogy merre akar menni (körbe a Balaton mellett), csak azt nem tudja, hogy az előtte álló út közül melyik vezet a jó helyre. Ekkor jól jön az internet vagy egyszerűen a lakosok megkérdezése, akik mindig készségesen válaszoltak a kérdéseinkre.

Lekopott táblákat sokszor az aszfaltra festett nyilak helyettesítették. Köszönet azoknak, akik előttünk már megtették az utat és energiát áldoztak arra, hogy az utánuk következők is bosszúság nélkül tudjanak végig menni a Balatoni kerékpárúton.

A Balaton kerülő kerékpárút rejtélyes, csalafinta, szeszélyes, de legfőképpen szerethető. Bármikor szívesen végigmennék rajta újra.

A Balatoni kerékpárút során 3 olyan helyszín van, amire érdemes előre készülni, vagyis jó, ha tudsz róla információkat, mikor, mire is figyeljen az ember. A következő cikkben ezt a 3 stratégiai pontot mutatom be.

Ha tetszett a cikk, és szeretnéd, hogy a következő családi üdülés megszervezése neked se okozzon gondot, akkor kérd a " Vidám Családi Üdülés " c. ingyenes e-book-ot! Tele tippel és ötlettel, hogy élményekkel teli és problémáktól mentes legyen a családi üdülés az idei évben (is) :-)

Pin It

20+1 Érdekesség a Balatonról

Csatlakozz Te is!

Töltsd le most és legyél a Balatoni Élményklub tagja!